Kreativnost i inteligencija |
![]() |
Psiha | |
Autor Ana Dobrica | |
Utorak, 17 Travanj 2012 06:31 | |
Kreativnost je, sama po sebi, uvijek iznenađujuća i teška za kategoriziranje; Peter Balzagette, umjetnički direktor Endemol Entertainment UK, kaže da kreativnost podrazumijeva 6 glavnih karakteristika: odsutnost predrasuda (slobodan, otvoren um), neovisnost uma (kršenje pravila i stvaranje vlastitih pravila), humor, borbenost, ambicioznost, izazov koji se osjeća za svaki projekt i odsutnost straha od promjena. Howkins pak navodi 3 bitna uvjeta kreativnosti: osobnost, originalnost i značenje. Kreativnost i inteligencija Ne postoji direktna veza između kreativnosti i inteligencije, naime sama inteligencija ne garantira kreativnost. S druge strane, istraživanja su pokazala da u prosjeku, kreativni ljudi imaju viši kvocijent inteligencije. Za kreativnost potrebna je određene razina inteligencije, ali nije dovoljna. Takav model naziva se graničnom hipotezom, a predstavio ga je Ellis Paul Torrence. Povezanost inteligencije i kreativnost proučavana je od 1950-ih pa sve do danas, a jedan od istaknuti psihologa koji su istraživali taj fenomen bio je i Joy Paul Gilford koji tvrdi da kreativnost zahtjeva divergentno mišljenje, dakle usmjerenost na pronalaženje više različitih mogućih rješenja. U kreativnom procesu dominantna je desna polovina mozga koja je zadužena za neverbalno, intuitivno i emotivno. Zanimljivo je nadodati da formalno obrazovanje i iskustvo može smanjiti kreativno rješavanje problema Ikonoklast Gregory Berns kaže da su ikonoklasti osobe koje rade ono, što drugi smatraju da se ne može napraviti. U svojoj knjizi "Ikonoklast" objašnjava kako mozak ima tri prirodne prepreke koje spriječavaju inovativno razmišljanje: neispravna percepcija, strah od neuspjeha i nesposobnost uvjeravanja drugih. Također tvrdi kako se tek postavljanjem u nove situacije, možemo natjerati na drugačije razmišljanje i oživljavanje naše kreativnosti. Osobama koje žele osloboditi svoju kreativnost, preporuča da stvore razumijevanje o svojim preprekama kako bih mogle nadići. Isto tako trebaju se rješiti svojih strahova i proširiti svoju socijalnu inteligenciju.
Literatura: Boris Belak: Ma tko samo smišlja te reklame, Rebel, Zagreb, 2008. Ana Dobrica, Medikus kreativni laboratorij |