Poslijeblagdanski odmor organizma Ispis
ÄŚetvrtak, 11 Prosinac 2014 20:07

kupkaU boži?ne dane slavljenja i darivanja uobi?ajeno je pretjerivanje sa hranom i pi?em uslijed ?ega se nerijetko nakupi pokoji kilogram viška, te je poželjno nakon blagdana odmoriti organizam na prirodan na?in bez umjetnih proizvoda. U tom procesu blagodati vo?a i povr?a potaknuti ?e unutarnje organe na poja?ani rad, a organizmu ?emo omogu?iti povratiti energetsku ravnotežu ukoliko odvojimo vrijeme za obnavljanje duha i tijela.

 

 

Sindrom "lijenih" crijeva

zatvorNiske zimske temperature i vremenske nepogode smanjuju mogu?nost kretanja što zajedno sa masnom prehranom i pi?ima može dovesti do pojave neredovite stolice. Pretpostavlja se da svaka 10-ta osoba pati od povremenog ili stalnog zatvora (opstipacije) koji se medicinski naziva i sindromom "lijenih" crijeva. Tijekom dužeg perioda opstipacija dovodi do nakupljanja štetnih tvari u crijevima koje se proširuju u krvotok i uzrokuju pove?anu koncentraciju toksina, te stvaranja kiselog statusa organizma tzv. acidoze.

Posljedica acidoze ?e biti napuhnutost u trbuhu, vjetrovi ili crijevni gr?evi, a zatim sje?aj tromosti, bezvoljnost i nezadovoljstvo, me?utim umjesto uobi?ajenih laksativa zdravija zamjena su namirnice bogate vlaknima i vitaminima poput kupusa ili zelja.

Ljekovitost kupusa

Kupus obiluje vitaminom C, B i K, te mineralima kalcija, kalcija i magnezija, a manje je poznato da je u kupusu prisutan i vitamin U koristan kod ?ira na želucu, dok blagi rasol pomaže kod kroni?nog zatvora. Sirovi i kiseli kupus lije?i sluznicu probavnih organa, spre?ava avitaminozu, te štiti od raka dojke. Obilje mineralnih tvari i kalija poti?e izlu?ivanje vode te lije?i bolesti nastale poreme?enom izmjenom tvari, a vitamin C osigurava prijelaz kiselog stanja organizma u normalno, odn. spre?avanje acidoze.

kupusBogatstvo vitaminom C bila je poznata i moreplovcu James Cooku koji je koristio njegovo antioksidativno djelovanje protiv skorbuta. Još su stari Rimljani zapo?eli postupak kiseljenja glavica kupusa, posipavati ih solju i prelijevati octom, te spremali u glinene posude za zimsku upotrebu, a Slaveni su otkrili postupak kiseljenja rezanog kupusa koji se održao do danas.

 

Energetska vrijednost kupusa

nutritivna vrijednost 24 kcal/100g
ugljikohidrati 2,8%
proteini 1,21%
masti 0,18%
dijetetska vlakana 2,3%
vitamin C 42 mg/100g

Ljekovitost kupus poznata je od davnina u narodnoj medicini, te se osim kao prehrambena namirnica koristi i za vanjsku upotrebu u obliku obloga. Svježi i zdravi listovi o?iš?eni alkoholom upotrebljavaju se za kožna oboljenja, modrice, ubode i ?ireve, ali pomažu i kod bronhitisa, astme i artritisa. Oblozi se stavljaju i na podru?je trbuha kod razli?itih bolova, upala, proljeva i preobilnih menstruacija. U prolje?e se kupus ponajviše koristiti kao salata, a u zimi za pripremanje glavnih jela poput krepke juhe od povr?a.

Povrtna zimska juha

Najpoznatija je juha pripremljena od zelja uz dodatak mrkve, celera, raj?ice uz prstohvat soli i za?ina, te maslinovog ulja. Preporu?uje se jesti tijekom perioda odmora organizma za po?etak obroka u neograni?enim koli?inama, uz dodatak tjestenina, riža ili po želji kockica prženog kruha. Zbog bogatstva vitamina i minerala ova niskokalori?na, nemasna juha ubrzava metabolizam, pomaže sagorijevanju masno?a i ?iš?enju tijela od otrova. Vitamin C iz kupusa, selen celera i likopen raj?ice poti?u probavni sustav i obnavljaju imunološke stanice. Upravo je likopen, crveni biljni pigment prisutan u raj?ici, mrkvi, višnjama zaslužan za snižavanje udjela LDL, lošeg kolesterola u organizmu.

Energetske vo?ne kuglice

kugliceSamljeveno suho vo?e, smokve, šljive, grož?ice, jabuke uz dodatak roga?a i meda oblikovane u kuglice sa orasima, bademima ili lješnjacima ?init ?e energetsku poslasticu, a dodatak listova sene u smjesu dati sredstvo za poticanje probave. Ovi laksativi pove?avaju obujam stolice ?ime se poti?e prirodno stezanje crijeva, a tako?er, pektini iz vo?a navla?e vodu i omekšavaju stolicu. Vrlo su prikladni za lije?enje kroni?nog oblika zatvora zbog svog polaganog i prirodnog djelovanja te sigurnosti, a unošenje vlaknastih tvari simulira prehranu koja bi trebala biti puno bogatija celuloznim namirnicama.

 

Vikend odmor organizma

Vikend bez obaveza uz program prehrane i odmaranja bit ?e koristan za balansiranje organizma. Izdašan doru?ak s vo?em, ru?ak uz povr?e, te biljni ?aj poslijepodne pružit ?e priliku tijelu da vrati svoj ritam. Preporu?uje se kretanje na svježem zraku poput pješa?enja i planinarenja koje ?e potaknuti aerobnu aktivnost i omogu?iti prijelazak kiselog pH uzrokovanog manjkom kisika u neutralan status.

Opuštanje uz toplu kupku prije spavanja daje odli?ne rezultate pri osloba?anju od stresa, poboljšava cirkulaciju krvi i efikasna je kod mršavljenja. Pjenušavi balon?i?i uz dodatak aromati?nih ulja i mirisa obnavljaju miši?e nakon fizi?kog naprezanja i predstavljaju jednostavan i ugodan na?in osloba?anja od virusa i bakterija. Pomažu nam da ras?istimo misli, odbacimo posljedice teškog dana i odmorimo se od blagdanskih obaveza.

 

Sena - prirodni laksativ

senaSenozidi A i B jesu antrakinonski glikozidi iz liš?a i ploda biljke sene (Cassia angustifolia). Sena se iz Indije, preko Arabije proširila do isto?ne Afrike, odakle su je egipatski trgovci proširili Europom. Od davnina je opisivana kao sredstvo koje izvrsno ?isti i otklanja lijenost donjega dijela trbuha jer "otapa" sve što sustigne. Zbog toga laksativni u?inak nastupa tek nakon 6 do 10 sati.    (Wikipedija)

Literatura

Narodni zdravstveni list

Zdravaprehrana.info

VEZANI SADRŽAJI

Nije prona?ena poveznica.